Česká pošta opět pokročila k privatizaci.
Současní "státní" manažeři ČP se snaží "svoji" firmu udržet v černých číslech. A docela se jim to daří přes narůstající konkurenci soukromých přepravních "balíkových" firem. A nyní přišli z novým nápadem: zjistili, že se ve všech městech, městečkách a vesnicích povalují peníze na silnicích. Rádi by totiž provozovali pro obce tzv. stacionární radary pro měření rychlosti. Takový automat na peníze může stát v každé ulici nebo silnici mezi poli, která je ale za značkou počátku obce neboli před tou označující konec obce. A tak se ČP hlásí do výběrových řízení na dodavatele radarů, které obce vypisují. Samozřejmě že se většinou jedná o předem dohodnutou hru mezi obecními zastupiteli nebo jen starostou a dobrými kamarády, kteří přes noc založí firmu na dodávky radarů. Přesto by ale mohla ČP uspět, zejména tam, kde jsou zastupitelé bojácní nebo dokonce poctiví a spokojí se jen s jistým podílem ze zisku radarového byznysu a to pro blaho obce.
Je jasné, že se řidič již stal lovnou zvěří a musí za každým rohem očekávat místní či státní policajty, kteří mu změřili překročení rychlosti dané vyhláškou nebo častěji rafinovaně nastraženými značkami omezující rychlost. Jistě stejně jako já jste již byli odchyceni, jinak se to nedá nazvat: já naposledy v zatáčce u hřbitova v deštivé noci, kdy jsem jel 65 km/hod kolem červené civilní zaparkované škodovky s utajeným radarem, abych byl zkasírován před vchodem do hřbitova. A před tím jsem vyklopil 2000 za překročení padesátky v tunelu, ve kterém je na světelné tabuli jak je rok dlouhý sedmdesátka, bohužel té temné noci tam prý byla padesátka nastavená automaticky počítačem nepochybně pomocí mazaného algoritmu pro ulovení blbečků, kteří si v noci nevšimnou, že ta běžná sedmdesátka svítí nějak jinak.
"Chceme si nejdříve ověřit, že to, co máme spočítané na papíře, bude fungovat i v praxi. Pokud se předpoklady potvrdí, začneme se této oblasti cíleně věnovat," řekl deníku MfD ředitel ČP Petr Zatloukal a neprozradil pravý cíl svého snažení: vylepšit ČP tak, aby ji mohli v jistě regulérním výběrovém řízení získat ve skvělém stavu za poctivé peníze ti správní investoři.
Pošta se tak prý snaží profilovat také jako dodavatel "informačních a komunikačních technologií", zejména pro státní správu s cílem obrat o peníze co nejvíce občanů. "Chceme být provozovatelem systému, na trhu se zajímáme o projekty založené na IT řešeních. Z tohoto pohledu není nutné rozlišovat, jestli jde o správu registrů, anebo radarů na měření rychlosti," sdělil MfD Zatloukal s tím, že v delším časovém horizontu to znamená "zajímavý finanční efekt při minimálních nákladech".
Ano, pozoruhodné jsou ty minimální náklady. Znamená to ale, že Česká pošta neodvede zisk do státního rozpočtu, ale utratí je za radary. Připomíná to situaci jiné státní firmy zabývající se "informačními technologiemi", která se tehdy jmenovala Český Telecom a jejíž manažeři utratili nejen zisk ale i peníze ze státní kasy za masivní zadrátování českého venkova včetně poslední chaty, aby po dobudování této "zajímavé" investice převedli státní SPT Telecom firmě Telefónika neboli nenáviděné O2 s majoritním španělským vlastníkem Telefónica SA. Při tomto "obchodu" totiž Česká pošta vznikla jako takový nevlastní nepříliš výdělečný zaostalý bratříček a zůstala ve státních rukou.
Česká pošta prý loni hospodařila se ziskem zhruba 300 milionů korun. To je sice o 100 milionů více, než pro loňský rok plánovala, ale zhruba 120 milionů pod výsledkem roku 2011. Protože od letošního roku přišla ČP o monopol za listovní služby, bude zisk letos o něco nižší. Je proto nejvyšší čas nasypat státní peníze do "obecních" radarů.
Možná by bylo lepším kšeftem získat zakázku pro výběr mýtného, které se bude zavádět i na silnicích první, možná i druhé či dokonce třetí třídy. Jenže tam má nakročeno "zavedená" firma Kapsch, i když se bude po vypršení smlouvy dělat nové výběrové řízení, takže kdo ví, komu budem platit za ježdění do chaty jako náhradou za dnešní papírové "povolenky" k jízdě po silnici.
Kromě toho můžeme v brzku (jak říkával soudruh prezident Novotný) očekávat, že budeme platit nejprve za automobilem spotřebovaný kyslík, později i za ten, který vydýcháme se souhlasem státu i my sami, což se již s předstihem v některých nejen výše položených obcích děje (viz lázeňský poplatek vybíraný v Brně ale i v Praze!!!). Všude tam jsou ještě možnosti, jak oškubat občany a jak regulovat v zájmu státu všechno to, co jsme kdysi dělali pro radost. I když spravedlivě uvažte: jízda v autíčku na pouti také není zadarmo a jak nás to jako děti bavilo. Teď už jenom rychle zdětinštět, aby nás to odírání tolik nebolelo.
2.3.2013 12:45 [Trvalá adresa tohoto článku.]
Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.