Kam si sednout v zájezdovém autobusu?
Autobus cestovní kanceláře Atlas Adria z Brna havaroval v sobotu 23.června kolem čtvrté hodiny ranní na dálnici A1 Záhřeb-Split mezi tunely Krpani a Sveti Rok. Osm cestujících zemřelo, zbylých 43 lidí záchranáři převezli do nemocnice. Podle pracovníků správy chorvatských dálnic nejspíše existuje i záznam nehody, protože autobus nejdříve narazil do sloupu, který nese videokameru sledující provoz. Silničáři také uvedli, že na dálnici vůbec nebyly brzdné stopy, z čehož usuzují na řidičův mikrospánek. Řidič nehodu nepřežil a tak nebude koho soudit.
Fotografie havarovaného autobusu dokonale dokumentují jeho nebezpečnou konstrukci, která při jakémkoliv nárazu v běžné cestovní rychlosti nedává šanci cestujícím přežít. Autobus patřil společnosti JH BUS s.r.o. z Jindřichova Hradce a na stránkách této firmy jej můžete vidět ještě celý. Podobný ojetý autobus VDL Bova Magiq MHD139 s najetými 450000 km se dá běžně koupit za 2 miliony a 600 tisíc korun. O tom, zda jsou nejnovější modely autobusů firmy VDL bezpečnější se mi žádné informace nepodařilo získat, na stránkách výrobce nejsou vůbec žádné technické údaje. V každém případě je to firma bez delší výrobní tradice v oboru.
Autobusy jsou většinou podobně jako letadla vydávány za bezpečnější dopravní prostředky než osobní vozy. Vychází to ze statistiky počtu přepravených osob a pravděpodobně je to informace pravdivá. Jenže když autobus havaruje, je to většinou hrůzný masakr. Konstrukce autobusů totiž nepodléhá žádným povinným crash testům, test předepsaný pro autobusy jezdící v EU je jen pokusem bruselských úředníků se vyvléci z odpovědnosti. Důvodem je nepochybně pochybná "podpora" autodopravců, kteří by si drahý autobus s bezpečnou konstrukcí srovnatelnou s osobními vozy nemohli dovolit, protože cena jízdenky by byla nepoměrně vyšší než je dosud.
Cestujícímu tedy zbývá jediná rozumná možnost ochrany: vybrat si co nebezpečnější sedadlo.Na otázku kam si sednout v autobuse velice obšírně odpovídá starší článek Jana Skály AUTOBUS SMRTI - Najděte si v autobusu bezpečné sedadlo. Až se usadíte na relativně bezpečném sedadle vlevo v uličce (po směru jízdy), nedoporučuji vám se svěřovat ostatním cestujícím s informacemi o tom, kteří z nich to mají jisté v případě havárie.
Stále je aktuální článek Andrey Votrubové Patrové autobusy jezdí i čtyři roky po Nažidlech bez crash testů. Doporučuji také alespoň nahlédnout do bakalářské práce Miroslava Medka nazvané Návrh metodicko-didaktického postupu práce při vyprošťování osob z havarovaných autobusů a také do pozoruhodné zprávy Ing. Michala MARTINŮ nazvané Porovnání výpočtových simulací pevnosti nosné konstrukce autobusu
podle předpisu EHK R66 při převrácení na levý a pravý bok. Na závěr se můžete podívat, jak vypadá crash test autobusu podle amerických směrnic vydaných National Highway Traffic Safety Administrations a to včetně protokolu o testu.
15.6.2012 9:15 [Trvalá adresa tohoto článku.]
Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.