Čína, náš přítel a vzor!
Čínské firmy podle ministra dopravy Bárty dostanou příležitost podílet se na výstavbě silnic i dalších projektů v České republice. Čínský obchodní rada společně s Jakubem Hodinářem, novým náměstkem ministerstva dopravy pro zahraniční záležitosti, mají bezodkladně dohodnout podrobné formy spolupráce s naším novým velkým komunistickým přítelem. Ministr Bárta sice hovořil o jen "minimálním rozsahu pilotního projektu", který ale dozajista prokáže efektivitu čínských firem. Podle ministra přinesla spolupráce s Čínou významné úspory při výstavbě dopravní infrastruktury například v sousedním Polsku. Jakpak ne, když čínské firmy podporuje při jejich pronikání do světa finančně vláda a svým čínským dělníkům platí minimální, zcela neevropské mzdy. Bárta se také nechal slyšet, že z případných dobrých výsledků čínských firem si budou muset vzít příklad i české firmy. Pravděpodobně tím, že si najmou lacinou pracovní sílu v Číně.
Podle listu Rzeczpospolita se v dubnu objeví v Polsku na stavbě dálnice A2 mezi Lodží a Varšavou prvních pět stovek dělníků z Číny. Jestliže se toto řešení osvědčí, mohlo by první skupinu Číňanů následovat dalších několik stovek dělníků.
Šéf Polského svazu zaměstnavatelů ve stavebnictví Michalowský upozornil na to, že mohou mít Číňané potíže s polským zákoníkem práce. Připomněl, že i čínští dělníci mají dostávat v Polsku obvyklou mzdu. Z některých zkušeností s korejskými dělnicemi u nás ale vyplývá, že tato podmínka se dá snadno obejít: dělníci dostanou v Polsku jen část mzdy a zbytek jim bude poukazován do Číny, kde jim jej zabaví komunistická vláda.
Je tedy jisté, že ze všech Bártových nápadů jak ušetřit peníze daňovým poplatníkům je ten "čínský" jeden z nejpitomějších, neváhám použít výraz trestuhodný. Ministr dopravy by měl zvednout zadky z fotelů kancelářským krysám na ministerstvu dopravy a na Ředitelství silnic a dálnic ČR, aby tvrdě kontrolovali stavební firmy a hlavně, aby tlačili na snížení cen. Největším únikem peněz tvoří "vícenáklady" vyplývající ze záměrně nedokonalého průzkumu terénu. Původní ceny stavebních prací pak rostou do závratných částek. Když už by chtěl rozhýbat konkurenční boj o státní zakázky, měl by oslovit spíše firmy v Německu, kde jak vyplývá z řady srovnávání cen, staví silnice levněji a kvalitněji než u nás. Ceny samozřejmě šroubuje vzhůru i podplácení státních úředníků. Tady by pomohla jednoduchá věc, se kterou má pan "detektiv" Bárta jistě nemalé zkušenosti: povinné nahrávání všech jednání s dodavateli a důkladné pravidelné prověřování majetkových poměrů klíčových státních úředníků. Snad s něčím takovým konečně přijde jeho stranický soudruh John, který vede tak plamenné řeči o boji s korupcí.
Pokud jde o dovoz čínských dělníků do Česka: za poslední čtyři roky se počet cizinců v České republice zvýšil o téměř 65 procent. Navíc se zdvojnásobil počet dětí cizinců, které se narodily v Česku. "Z postkomunistických zemí snad kromě Slovinska máme jeden z největších podílů cizinců," uvedl Daniel Chytil z Českého statistického úřadu. Nejvíc cizinců pochází z Ukrajiny, Slovenska a Vietnamu. Úředně evidovaní cizinci v Česku tvoří neuvěřitelných 12 procent obyvatelstva. Kolik jich je ve skutečnosti nikdo neví. Na Slovensku přitom tvoří cizinci pouhé jedno procento, v Polsku pouhou desetinu procenta. V sousedním Německu je to asi devět procent, jen v Rakousku víc než deset. Nejvíce Česko vyhledávají Vietnamci a nejoblíbenější lokalitou je Praha s vietnamskou čtvrtí Malá Hanoi.
Pochybuji ale o tom, že by například Vietnamci mohli jako stavební dělníci zlevnit ceny při výstavbě silnic a dálnic. Jejich zaměření je zcela jiné: obchod s neprocleným a zfalšovaným zbožím z Číny, pěstování konopí a distribuce i dalších drog. Dále pak falšování alkoholu, cigaret. Jejich hlavní snahou je neplatit pokud možno žádné daně. Doufá snad ministr Bárta, že čínští dělníci budou jiní? Doufat může. Jsou jistě hluboce oddaní své vlasti a komunistické straně a jistě se u nás nepokusí se usadit a začít po vzoru Vietnamců s "obchodem".
16.2.2011 10:45 [Trvalá adresa tohoto článku.]
Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.