Státní maturity se neodkládají.
Generálka státních maturit odhalila množství chyb způsobených chybným skenováním výsledků a řadou zmatků, když některé školy dostaly až tři různé protokoly s výsledky a chyby byly i v samotných vyhodnoceních. Celkem se vyskytlo dvanáct tisíc chyb a závad. Ministerstvo školství se tím začalo zabývat až nyní, dva měsíce před zahájením "ostrých" maturit. Podle ministra Dobeše školy právě teď objíždí dvacet regionálních manažerů, kteří se zajímají o to, jaké měly problémy, a pomáhají jim najít řešení.
Není žádným překvapením, že v tak rozsáhlém a nákladném projektu státních maturit řada věcí nefunguje. Je to nepochybně i tím, že ve výkonných týmech dodavatele je většina středoškolsky vzdělaných mladých lidí, kteří na tom mají díky chabým znalostem a dovednostem získaným ve školách lví podíl. Zajímavější bude na premíéře nových státních maturit to, zdali dopadnou letošní absolventi středních škol tak bídně, jak to předvedli jejich předskokani. Jedno je jisté: mladý člověk je v maturitním věku ještě bytost nehotová, zmítaná pubertou bez jakýchkoliv skutečných životních zkušeností. Chybí jim celkový rozhled a v hlavách se jim to všechno chaoticky motá. Poslední zoufalé snahy něco do těch hlav dostat jejich duševní rozpoložení ještě komplikuje a celkový kolaps zvaný prázdno v hlavě se dá očekávat.
Mám ještě v živé paměti, jak jsem absolvoval kdysi v minulém století maturitu v jakémsi rauši a dodnes nechápu, jak mě mohli učitelé vůbec maturitní vysvědčení vydat. Jednalo se evidentně o organizovaný podvod velkého rozsahu, protože těch, kteří se na maturitu skutečně připravovali a jejich mozky přetékaly znalostmi a informacemi, těch byla mizivá menšina. Byl jsem v naší třídě se znalostmi někde uprostřed, ale například o algebře jsem neměl ani páru. Podobný stav mysli maturantů výstižně komentuje jeden četmen, nepochybně též pamětník:
"V každé třídě se našel flákač, o kterém bylo víceméně jasné předem, že maturitu neudělá. Ale třetina žáků? Co asi neuměli ze středoškolské matematiky? Zkusím hádat. Násobilku, protože se přece nebudou učit podle pitomého komunistického systému něco nazpaměť. Trojčlenku, protože tu potřebovat nebudou. Obsah čtverce (kruhu, objem kvádru apod.), protože to najdou na internetu. Pravděpodobně si pletou časové jednotky – sekundy, s úhlovými jednotkami – vteřinami. Spíš je ale nerozlišují vůbec. Dále : tětiva je taková ta věc u luku a tečna je, že když položím pravítko k půllitru, tak mám čáru. Logaritmus bude, když se v určitých intervalech objevuje reklama na logo McDonaldu. Integrál bude ředitel naší integrované politologické školy a derivace (vlastně de-rivace) je odvedení proudu řeky do umělého koryta. Možná jsem to trochu přehnal, ale tak mě napadlo, jestli soukromá škola není ekonomický subjekt jako každý jiný a proto ve smyslu hospodářského zákoníku jeho hlavní náplní je vytváření zisku. A ještě jedna věc mi nějak nepasuje. Tak říkajíc "za nás" jsme státní maturity dělali všichni a nebylo potřeba kolem toho patnáct let cosi připravovat s dnes již neznámým počtem ministrů školství."
Nezávidím dnešním středoškolským učitelům. Jsou v situaci, kdy to budou především oni, kteří budou skládat každý rok znovu a znovu maturitu v rámci rádoby exaktního systému, který nebudou moci nijak ovlivnit. Jestliže skutečně neprojde třetina absolventů, jak naznačila generálka, bude to jejich prohra. V každém případě se již dnes mohou těšit na to, jak budou organizovat pro ty propadlíky opravné zkoušky. Více o tom najdete na oficiálních stránkách Nová maturita.
14.2.2011 11:45 [Trvalá adresa tohoto článku.]
Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.