Nová budoucnost pro ČSA?

Letos náš národní přepravce slaví 86. výročí od založení. Československé státní aerolinie byly založeny 6. října 1923. První let se uskutečnil 28. října na letišti Praha-Kbely, ale kvůli špatnému počasí se jednalo pouze o oblet kbelského letiště. První oficiální let proběhl až následující den, kdy pilot Karel Brabenec odletěl z Prahy do Bratislavy s prvním cestujícím letounem Aero A-14 Brandenburg. V prvních několika letech se létá pouze vnitrostátně a to do Bratislavy, Košic, Brna a Mariánských Lázní (pramen).

A co dnes? Končí spojení s britským Londýnem a Manchesterem, od konce října také nebudou létat linky do Kolína nad Rýnem a Mnichova. Aerolinky stopnou také lety do Brna a osekají i spoje do Ostravy. Končí dva lety denně do Mnichova a jeden pár letů do Kolína nad Rýnem. Rušení souvisí i s plánovanou redukcí počtu letadel, z flotily postupně mizí všechny Boeingy 737. Dva Airbusy A310 i pěti Boeingů 737-400 koupil ruský dopravce UTair.

České aerolinie po období rušení linek připravují nový dálkový spoj a chtějí vstoupit na trasu z Prahy do Hanoje. Letadla by měla zaplnit početná vietnamská komunita žijící v Česku, ale také turisté, kteří si Vietnam čím dál častěji volí za cíl své exotické dovolené. ČSA na takové lety nemají ideální letadlo, proto bude létat s mezipřistáním v Taškentu menším airbusem A 319. České aerolinie také zavedou na jaře letošního roku novou linku mezi ukrajinským Lvovem a Prahou.

V ČSA nyní probíhá tříletý restrukturalizační plán, podle něhož má být společnost koncem roku 2012 provozně v zisku. Zajistit prosperitu firmy z dlouhodobého hlediska tak má sloučení firmy s Letištěm Praha. Před krachem zachránila ČSA nevratná půjčka ve výši 2,5 miliardy od státního podniku v likvidaci Osinek a prodej majetku.

České aerolinie se tak plánovitě připravují na převzetí ruským Aeroflotem nebo jinou firmou se sídlem na Bahamách s ruským majitelem. Jen se ještě musí počkat, až ještě více klesne cena této státní firmy. Pak se z bývalých ČSA stane regionální letecká společnost zaměřená na Rusko a Asii, zejména pak na Vietnam a Čínu. ČSA prostě otáčí kormidla ze západu na východ. V dnešním globalizovaném světě není důležité, kdo je vlastníkem leteckých společností, komu vlastně patří letadla. Reprezentativním národním společnostem zvoní v jednadvacátém století umíráček. Důležitá jsou jen letiště. Vláda dnes otevřela cestu pro vznik akciové společnosti Český Aeroholding, v němž se má v budoucnu propojit pražské letiště a skupina Českých aerolinií. Bude tedy i ruzyňské letiště nakonec v ruských rukou?

Možná právě proto má finanční skupina PENTA takový zájem o vybudování mezinárodního letiště ve Vodochodech především pro provoz nízkonákladových aerolinií. Projekt přebudování zkušebního letiště, které je v majetku PENTA, právě teď posuzuje ministerstvo životního prostředí v rámci řízení EIA. Proti rozšíření letiště na kapacitu sto letů denně se postavilo obyvatelstvo okolních vesnic a také ochránci havranů polních. Tito milí ptáci v počtu více než sto tisíc přespávají každou noc v okolí Kralup nad Vltavou a každé ráno při východu slunce se letí nakrmit do Prahy a večer se vracejí. To mohu osobně potvrdit, právě ty rozkošné černé potvory přistávají na protějším paneláku na společné anténě, která pod jejich vahou hrozí zřícením. Letiště Vodochody leží přímo na spojnici Kralup a severu Prahy, kam ptáci létají a tak je střet letadla s havrany velkým nebezpečím. Letiště to řeší plašením pomocí dravců, což je podle ornitologů málo účinné.

Finančníky ze skupiny PENTA to však dozajista nezastaví. Létat se musí dokud to jde. V blízké budoucnosti to možné nebude, protože světové zásoby nafty brzy dojdou. Tak si to užívejte, protože není pravděpodobné, že by byla vyvinuta dopravní letadla na elektrický proud. Což by ovšem bylo geniální, protože by odpadly ty trapné stížnosti obyvatel na hluk. Kdy už se konečně objeví noví géniové, kteří by překonaly ty sto let staré trapné vynálezy jako je parní stroj, spalovací či tryskový motor a atomový parní kotel zvaný reaktor? Kde jsou ti noví Wattové, Teslové a Edisonové? Že by lidstvu došel dech?
24.1.2011 11:15 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.