Kde budete nabíjet svůj elektromobil?
Řada provozovatelů čerpacích stanic v Česku se v poslední době začíná intenzivně zajímat o stojany s třífázovou zásuvkou 32A 400V a běžnou zásuvkou 16A 230V s možností osadit takový stojan v blízké budoucnosti speciální zásuvkou pro rychlé dobíjení podle připravované evropské normy IEC 62196-2.
Dobití automobilových akumulátorů pro jízdu na sto kilometrů jízdy z běžné zásuvky trvá nejméně čtyři hodiny. Možnost nabíjet svůj elektromobil nebude mít nejspíše většina majitelů, kteří nebydlí ve vlastním domě a nemají ani garáž. Protože firma ČEZ už od roku 2009 sleduje vývoj na tomto novém trhu pro výrobce elektřiny, chystá se v rámci svého projektu FUTUR/E/MOTION vybudovat síť profesionálních nabíjecích stanic:
"V současnosti se uvažuje o čtyřech hlavních typech dobíjecích míst: doma, na pracovišti, u firemních zákazníků a na veřejných místech. Všechny z nich jsou založeny na předpokladu, že elektromobily budou dobíjeny v době parkování. Doma zákazníci nabíjejí převážně v noci a o víkendech v garáži. Běžná nabíjecí doba je obvykle delší než 4 hodiny, výhodou je využití nočních nižších tarifů elektřiny. Na pracovišti zákazníci parkují po dobu své pracovní doby několik hodin, a proto je normální doba dobíjení i v tomto případě dostatečná. U firemních (B2B) zákazníků, kde se předpokládá kratší parkovací čas (max. 3 hodiny), je možnost dobíjení kompenzována vyšší dobíjecí rychlostí. Podobně by měla být kratší parkovací doba kompenzována vyšší dobíjecí rychlostí také na veřejných místech. Ačkoli se na těchto místech předpokládá nižší míra využití, dobíjecí místa na veřejných místech jsou vysoce důležitá pro účely zviditelnění (najít dostupná a atraktivní místa)." (Pramen).
Od podpory elektromobilů v ČR si ČEZ slibuje mimo jiné vyrovnání křivky zátěže elektrické distribuční sítě během dne a noci. V současné době je spotřeba elektřiny ve dne mnohem vyšší než v noci. To by se s masivním rozvojem elektromobilismu mohlo změnit. Počítá se totiž, že většina lidí bude svá e-auta dobíjet v noci. Náklady na ujetý kilometr jsou při ceně kolem pěti korun za kWh a třiceti korun za litr paliva zhruba poloviční.
Podezřívavého čtenáře ovšem může napadnout, že ČEZ nikdy nedělá nic bez vyhlídky na vyšší zisky. Můžeme proto logicky očekávat, že bude cena elektřiny v budoucnu nadále stoupat, protože majitelé elektromobilů se stanou bezmocnými zajatci výrobců a prodejců elektřiny.
Nabízí se ovšem i poněkud fantaskní představa, kdy si majitel soukromé menší až malé solární elektrárny přes den nabije "energetický zásobník" baterií, ze kterých pak v noci dobije svůj automobil, se kterým jezdil přes den a dokonce z něj i bude v noci svítit či dokonce topit. Pak by byl zcela nezávislý. V současné době by asi byla taková investice do dobíjecí domácí stanice poněkud finančně náročná. Není ovšem nijak vyloučeno, že i ceny baterií mohou dramaticky poklesnout podobně jako se to stalo s cenami fotovoltaických panelů.
Napadá mě ještě jedno jednodušší řešení pro multimilionáře: prostě si koupit dva elektromobily a nabíjet je střídavě vždy přes den ze své solární elektrárny. Koneckonců, v řadě domácností jsou už dnes dvě auta. Otázkou ovšem zůstává, co dělat, když slunce nesvítí řadu dní, například v zimě. A když padá sníh, jako právě teď, přibude prácička se zametáním panelů. Tak mě z těch neveselých úvah vyplývá, že se vzhledem ke svému věku v elektromobilu nesvezu. Maximálně tak na nějaké pouti.
19.1.2011 12:10 [Trvalá adresa tohoto článku.]
Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.