Zabijácká auta od Toyoty.

Od příštího týdne startuje v Evropě svolávací akce až pro několik milionů vozů značky Toyota, u kterých dochází k zaseknutí plynového pedálu ve sešlápnuté poloze. Přesný počet není zatím znám. Nové vyzkoušené pedály zesílené konstrukce prý nebudou trpět nadměrným třením, které mohlo způsobovat zadrhávání nebo dokonce zaseknutí pedálu. Co radí Toyota? Pokud řidič zaznamená, že se pedál akcelerátoru zasekl v částečně sešlápnuté poloze, nebo se vrací do původní polohy se zpožděním (?), vozidlo lze podle Toyoty udržet pod kontrolou pevným a nepřerušovaným sešlápnutím brzdového pedálu. Brzdový pedál by se neměl sešlapovat opakovaně s přerušováním, neboť se tím naruší funkce podtlakového posilovače, potřebného k vyvinutí silnějšího tlaku na brzdový pedál. K opravě se svolávají modely AYGO výroby únor 2005 – srpen 2009, iQ: listopad 2008 – listopad 2009, Yaris: listopad 2005 – září 2009, Auris: říjen 2006 – 5. ledna 2010, Corolla: říjen 2006 – prosinec 2009, Verso: únor 2009 – 5. ledna 2010, Avensis: listopad 2008 – prosinec 2009 a RAV4 vyrobené v období listopad 2005 – listopad 2009.

Pokud se vám podobná věc někdy s vašim autem stala, jistě víte, že se zaseknutým sešlápnutým plynovým pedálem všechno závisí na vaší duchapřítomnosti a rychlé reakci. Rada firmy Toyota o pouhém brzdění v této krizové situaci je totální idiocie: měli byste totiž sešlápnout spojku současně s brzdou a nechat motor, ať si řve. Jakmile zastavíte, jediné rozumné pokračování je vypnout zapalování. Během brzdění to nedělejte, podtlakový posilovač by přestal fungovat a vy byste nemohli rychle zastavit, pokud byste zdivočelé auto vůbec zastavili. Pamatuji si, že se mi stalo před mnoha lety ve skvělém sovětském voze značky "Moskvitch" něco velmi podobného. Ocelová struna vedoucí od plynového pedálu ke karburátoru se zasekávala docela snadno, pokud jste o problému nevěděli a řádně jste neprolili olejem občas celé vedení, kudy ten důležitý drát vedl.

Ale to není všechno. Vedení automobilky Toyota také oznámilo, že kvůli problémům s brzdami svolá na celém světě do servisu skoro půl milionu svých hybridních vozů včetně vlajkového modelu Prius. Devatenáct havárií v USA způsobených vadným brzdovým softwarem přitom podle americké vlády skončilo dokonce smrtelnými úrazy. V rámci servisního zásahu bude vyměněn řídicí program systému ABS v elektronické řídicí jednotce vozidla. Po výměně softwaru se zlepší odezva brzdové soustavy a celková citlivost soustavy při prokluzu některého z kol.

To je krásná ukázka toho, kam nás řidiče přivedla plná automatizace zejména v tak zásadním prvku automobilu, jako jsou brzdy. Váš život závisí na tom, zda se splaší firmware a vaše auto přestane buď brzdit tehdy, kdy to potřebujete nebo naopak se zablokují vaše brzdy v okamžiku, kdy máte na tachometru 130. Přímá fyzikální vazba mezi vaší nohou a brzdami už částečně zmizela po vynálezu kapalinových bzd a podtlakového posilovače. Jenž dnes do tohoto kritického řetezce zařadili konstruktéři počítač se softwarem, který rozhoduje za vás, zda se bude brzdit málo nebo víc a jak dlouho bez ohledu na vaše přání. Když uvážíte, jak často se váš domácí počítač "zblázní" či zcela složí zejména díky nedokonalému operačnímu systému nebo lajdácky splácaným programům, je holým šílenstvím bezmezně důvěřovat počítači ve vašem autě. Nespolehlivá elektronika dnes více než dříve zabíjí lidi na palubách letadel, kdy piloti buď plně důvěřují chybným údajům palubního počítače nebo mu naopak po předchozí zkušenosti nedůvěřují a společně s řídícím systémem letadla pak vedou cestující přímo k matičce zemi. Počítači řízené vlaky pendolino se zastavují z neznámých příčin a pokračují až po restartu softwaru. Horší je, že zpátky nejspíše žádná cesta nevede a tak se dál budeme prohánět po silnicích přesvědčeni, že nám se přece nic takového stát nemůže. Přeji sobě i vám, abychom se tady zase zítra sešli a neměli problémy se zešílevším automobilem značky Toyota nebo od kterékoliv jiné firmy. Elektronice a počítačům zdar!
10.2.2010 11:00 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.