Zvolte si svobodně svoji národnost.

V článku uvedeném 2.února v časopise TÝDEN popisuje jeho autorka Veronika Rodriguez dramatickou událost, ke které došlo v Chebu:
Překvapení v očích měl ředitel gymnázia v Chebu Jaroslav Kočvara, když za ním přišel zrzavý student s bledou pihovatou tváří a chtěl potvrzení, že je Rom. "Řekl, že u nás studuje a že si podává žádost o nějakou dotaci," popisuje ředitel, který žákovi razítko nakonec nedal.
Počítač, na nějž chtěl student dotaci získat, si musel koupit ze svého. Věc má však háček. Jak potvrzuje matrikářka z Kraslic, odkud hoch pochází, na razítko i peníze totiž nárok měl.
"K národnosti se každý hlásí podle toho, jak se cítí. Nikdo mu do toho nesmí mluvit. Údaj ostatně není nikde matričně veden, uvádí se pouze při sčítání obyvatel," vysvětluje matrikářka Hana Tovarová.
Právo každého člověka svobodně rozhodnout o tom, k jakému národu se přihlásí a jakou víru si k tomu zvolí, totiž zaručuje Listina základních práv a svobod:

"Článek 3
(1) Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení.
(2) Každý má právo svobodně rozhodovat o své národnosti. Zakazuje se jakékoli ovlivňování tohoto rozhodování a všechny způsoby nátlaku směřující k odnárodňování.
"

A jak je to s dotacemi Romů? Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje každý rok dotační program na podporu sociálně znevýhodněných romských žáků. V programu na rok 2009 bylo v popisu postupu podání žádosti o dotaci doslova uvedeno:

"Žák nebo právnická osoba vyplní žádost, která je přílohou č. 1 tohoto materiálu, a žádost podepíše (v případě, že se jedná o nezletilého žáka, podepíše žádost zákonný zástupce). Žák pak předá žádost k posouzení romskému poradci nebo sociálnímu odboru obecního úřadu v místě svého trvalého pobytu, který potvrdí sociální potřebnost žáka. Tuto řádně vyplněnou žádost následně předá řediteli školy."

Letos se v obdobném programu Podpora sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol na leden - červen 2010 o potvrzování žádosti romským poradcem nic nepíše. V článku I. bod 1) programu je uvedeno, že dotace je poskytována "na zajištění finanční a materiální podpory vzdělávání romských žáků a studentů ve středních školách, vyšších odborných školách a konzervatořích (dále jen "žák"), jejichž rodinám působí náklady spojené se středním nebo vyšším odborným vzděláváním finanční obtíže."

Žádost přijímá a vyřizuje ředitelství školy, které také dotaci žadateli vyplácí v případě, že je dotace udělena. Je tedy zcela na řediteli školy, aby zjistil, zda je žadatel romské národnosti. Údaj o národnosti se přitom podle zákona v osobních dokladech o žákovi neuvádějí. Pokud se tedy žadatel o dotaci za Roma prohlásí, není co řešit a ředitel školy pouze zkontroluje doklady o sociálním znevýhodnění rodiny žáka, které jsou přesně definovány v článku III.Vyhlášení programu.

Pokud jde o případný příspěvek na koupi počítače, může být maximálně ve výši 7000 korun. Z žádostí, které škola doporučí, vytvoří souhrnnou žádost, kterou vloží do elektronického systému na adrese http://is-mladez.msmt.cz. Žadatel (škola) musí doručit písemnosti do 19. února 2010 do 14 hodin také na Národní institut dětí a mládeže (NIDM) - nerozhoduje datum poštovního razítka, ale doručení na NIDM. Kontaktní osoby MŠMT: Ing. Milada Kropáčková, tel. 234 811 585, e-mail: milada.kropackova@msmt.cz, Mgr. Jaroslava Nováková, tel. 246 088 239, e-mail: jarka.novakova@nidm.cz.

Pokud je vaše neromská rodina chudá, neboli úředně "sociálně znevýhodněná" a vaše dítě studuje na střední škole, máte nejvyšší čas požádat o dotaci na studium za předpokladu, že se vaše dítě přihlásí k romské národnosti. Údaj o jeho romství pravděpodobně ředitelství školy neuvede ani v žádosti o dotaci. V jeho osobní složce nesmí škola údaj o národnosti uvádět.

Podle výsledků posledního sčítání lidu z roku 1991 se k romské národnosti přihlásilo 32 903 občanů, t.j.0,3 procenta obyvatel. Přihlášení se k jakékoliv národnosti je výrazem svobodné volby každé fyzické osoby, je soukromou věcí jednotlivce. Nikdo není povinen se hlásit k národnosti nebo k menšině. Aby byl tento ústavní princip zajištěn, zakazuje zákon shromažďování a uchovávání informací, které vypovídají mimo jiné o rasovém původu a národnosti fyzické osoby, ledaže by takové shromažďování a uchovávání upravil zvláštní zákon anebo ledaže by se tak dělo se souhlasem žijící dotčené osoby. Takové zvláštní zákony však neexistují a jejich neexistenci, která znemožňuje evidovat alespoň počty příslušníků menšin v jednotlivých lokalitách a podle věku, pro účely podpory kultury nebo zaměstnanosti, považují mnozí lidé, včetně některých představitelů organizací menšin, za nedostatek. Pro potřeby zajištění menšinového školství rodič při zápisu svého dítěte do školy požádá o jeho zařazení do menšinové školy (národnost žáka se přitom neuvádí). Pokud rodiče žádají zařazení dítěte do menšinové školy či třídy, a je-li pro existenci třídy dostatečný počet žáků, zůstává žák v evidenci menšinového školství.(Pramen).

Kocourkov kolem dotací pro národnostní či etnické (?) menšiny je v našem státě značný. Na jedné straně se každý může svobodně prohlásit za příslušníka kterékoliv menšiny, na straně druhé ale státní úřednictvo nesmí tento jeho svobodný akt kamkoliv zaevidovat. Výsledkem je, že nikdo neví, kolik občanů v jednotlivých národnostních menšinách je, ačkoliv by byl takový údaj velice užitečný pro stanovení výše dotací všeho druhu.

Pro zavedení školní výuky pro menšinu v jejím jazyce není žádná složitá evidence potřeba. Podle školského zákona musí škola zajistit vyučování v jazyce národnostní menšiny za splnění těchto podmínek: Třídu příslušného ročníku mateřské školy lze zřídit, pokud se ke vzdělávání v jazyce národnostní menšiny přihlásí nejméně 8 dětí s příslušností k národnostní menšině, třídu základní školy lze zřídit, pokud se ke vzdělávání v jazyce národnostní menšiny přihlásí nejméně 10 žáků s příslušností k národnostní menšině; mateřskou školu nebo základní školu s jazykem národnostní menšiny lze zřídit za předpokladu, že všechny třídy budou v průměru naplněny nejméně 12 dětmi nebo žáky s příslušností k národnostní menšině v jedné třídě.

Z chebského humorného příběhu ale poněkud čouhá dvojí metr, který naše vláda a státní administrativa používá na menšinové a nemenšinové obyvatele tohoto státu. Je krajně nemravné tvrdit, že romská sociálně znevýhodněná rodina je na tom finančně hůře než neromská chudá rodina sociálně znevýhodněná podle stejných měřítek. Přeji onomu chebskému bílému pihovatému zrzavému romskému studentovi, aby jej vedení školy zařadilo do dotačního programu, má na to podle zákonů všeho druhu plné právo. Pokud to ovšem pan ředitel stihne vložit do elektronické podatelny MŠMT a do 19. února 2010 do 14 hodin to někdo odnese do Národního institutu dětí a mládeže.
8.2.2010 12:05 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.