Poplují zase námořní lodě pod českou vlajkou?

Naši poslanci a státní úředníci mají pořád co dělat. Když je nenapadají nějaké objevné náměty na nové zákony, určitě přijde něco z Bruselu, s čím se musí poprat. Tak právě teď smolí ministerští úředníci dohromady naše české předpisy o tom, jak mají být vybavené námořní lodě, kolik mají mít záchranných kruhů a jaké velikosti, kolik má mít taková námořní loď v zásobě světlic různých barev a jaké lůžkoviny se mají používat pro posádku či cestující.

Přijetí takového a jiných podobných nařízení nás nutí Evropská unie v rámci sjednocení norem a předpisů. V Bruselu vydají směrnici a naši zákonodárci a úředníci ji musejí pod hrozbou pokuty uvést do praxe. To, že nemáme právě teď žádné námořní lodě - protože jsme o ně přišli v privatizaci - není důležité. Protože co kdyby si někdo najmul loď i posádku a poté, co by získal českou registraci, mohl by brázdit světová moře. A náš stát by za něj nesl odpovědnost v případě, že by cestující byli nepokojeni s tvarem a velikostí sprch v kajutách.

Pokud byste tedy chtěli provozovat námořní dopravu pod českou vlajkou, musíte tak činit v rámci zákona č.61/2000 Sb o námořní plavbě z roku 2000, ve kterém se kromě jiného praví, že:
(1) Právo a povinnost plout pod státní vlajkou České republiky vzniká zápisem námořního plavidla do námořního rejstříku České republiky (dále jen "námořní rejstřík") nebo na základě rozhodnutí Úřadu o prozatímním povolení k plavbě pod státní vlajkou České republiky (dále jen "prozatímní povolení k plavbě").
(2) Na námořním plavidle plujícím pod státní vlajkou České republiky platí právní řád České republiky.

Kdybychom měli naše zákony a normy pro námořní dopravu o něco mírnější než ostatní státy EU, všichni by chtěli brázdit moře pod českou vlajkou a stali bychom se tak v rámci EU nekalou konkurencí, což není přípustné. Protože pořádek musí bejt, i kdyby na chleba nebylo. A navíc, díky takovým a podobným nařízením přicházejícím "shora" můžeme mít o něco nižší nezaměstnanost, protože na tu prácičku potřebujeme státní úředníky. A že vymýšlejí i triky, jak nalákat lodě pod českou vlajku, svědčí o tom, že si svoji mzdu zaslouží. Zájemci o historii české námořní plavby si mohou prostudovat stránky www.NamorniPlavba.cz. Přeji vám opět slunečný den a hlavně, nezmrzněte někde v příkopě, až půjdete z hospody.
27.1.2010 11:15 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.