Zalekl se snad Obama Topolánkova pekla?

Jistě ne, v USA si úředníci prezidentské administrativy stále ještě pletou Topolánka s Klausem a můžeme jen doufat, že až se Obama vrátí z evropské cesty, bude schopen na mapě ukázat, kdeže ta Praha vlastně je. Zdá se ale, že události na americkém kontinentě nakonec dávají slovům Topolánka o "cestě do pekel" za pravdu. Americká vláda totiž odmítla bezhlavě věnovat další miliardy z peněz daňových poplatníků do koncernů General Motors a Chrysler, a to i když tyto firmy na výzvu vlády předložily plány na záchranu před krachem. Obama sice vyhlásil v pondělí na tiskovce, že "nenecháme náš automobilový průmysl úplně zmizet," ale současně zdůraznil, že vyzval firmy k rychlému předložení nových lepších plánů a hovořil o "bolestivějších ústupcích", které budou muset zaměstnanci vedení firem podstoupit s tím, že už není možné, aby vláda přistupovala k automobilkám odlišně než k ostatnímu průmyslu. A tak Chrysler dostal na vypracování nových návrhů 30 dní a GM dvakrát tolik. Padaly i hlavy: odstoupil generální ředitel GM Rick Wagoner, který se zasloužil také o to, že pod jeho vedením automobilka prodělala neuvěřitelných 82 miliard dolarů.

Takže je docela možné, že si nakonec bude Obama s Topolánkem v Praze notovat, jak je třeba s tou sebrankou bankéřů a vrcholových manažerů zatočit a tam, kde není naděje na záchranu, je třeba poslat firmu do pekel. Obama by se mohl v Evropě poučit o tom, že je třeba podporovat ty, kteří mohou automobilky vrátit do "černých čísel" ve výkazech hospodářských výsledků, tedy kupující, ať už jsou to firmy nebo občané. Od zítřka budou moci firmy i podnikající fyzické osoby kupovat v Česku i osobní vozy bez DPH, takže ušetří nemalé peníze ve výši 19 procent ceny automobilu. Přitom ale nemusí dojít k poklesu příjmu státní pokladny z vybírané DPH, pokud významně stoupne počet prodaných vozů. Možná se Topolánkova vláda v demisi pod tlakem ČSSD nakonec přikloní i k zavedení šrotovného, které by se mohlo poskytovat podle původního únorového návrhu NERVu na automobily v ceně do 400 tisíc korun.

Bylo by to jistě milé zejména pro chudé "nepodnikatele", ale jak se ukázalo na Slovensku, je v tom i jedno čertovo kopýtko: není totiž jednoduché takový nárůst aut ekologicky zlikvidovat. Jsou k tomu potřeba velké skladovací plochy a nedá se počítat s tím, že by někdo zásadně investoval do linek na likvidaci automobilů bez jistoty, jak dlouho tento příliv vraků potrvá. A postavit takovou linku na zelené louce není nic snadného. Určitě se proti výstavbě postaví v okolí žijící obyvatelé, kteří si sice rádi koupí zlevněné auto, ale nebudou mít chuť poslouchat rachot mlýna na šrot. Vláda by proto měla poskytnout nejen finanční dotaci na nákup potřebných strojů, ale i pronájem státního pozemku na vhodném místě. Jinak se české luhy a háje změní v neplánované a nežádané skanzeny rezavějících automobilových vraků.
31.3.2009 11:00 [Trvalá adresa tohoto článku.]

Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.


Creative Commons License
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
.