Nastal konec zlatého automobilového věku.
Automobilka Saab požádala o ochranu před věřiteli a soud do firmy poslal konkurzního správce. Saab tak bude první automobilkou, která o takový krok v době hospodářské recese požádala a pravděpodobně i jako první skončí. Americký majitel, společnost General Motors nepomůže, protože se sama potácí nad propastí. Příčinou krachu Saabu je trvale klesající prodej sice kvalitních, ale drahých automobilů, které nemohou konkurovat levným výrobkům ze střední a východní Evropy, Koreje a Japonska. Švédská socialistická vláda odmítla Saab zachránit. Jednou z příčin krachu Saabu jsou i vysoké mzdy a daně, které jsou důsledkém budování socialismu ve Švédsku.
Evropská komise mezitím stanovila základní pravidlo pro poskytování fianačních injekcí kolabujícím automobilkám: pobídky jednotlivých států nesmí zvýhodňovat jen domácí výrobce. Při použití pobídky prodeje nových aut "šrotovným" musí jednotlivé země stanovit jasné podmínky, aby nešlo nařízení obcházet třeba tím, že člověk staré auto ve skutečnosti nesešrotuje, ale dál ho prodá. Podmínkou pro získání státního příspěvku na koupi nového vozu má být i předložení potvrzení o zlikvidování starého vozu. V Německu za jediný měsíc využilo šrotovného 105 tisíc lidí. Prodávají se dobře i české škodovky, zejména Fabie. Zatím co jiné automobilky krachují nebo snižují výrobu, rumunská Dacia zvyšuje denní výrobu. Modely Logan a Sandero jdou zejména v Německu na odbyt díky nízké ceně, která se pohybuje od 144 tisíc do 217 tisíc korun. Jak je vidět, tváří v tvář hospodářské krizi a hrozící nezaměstanosti slevují i Němci ze svých tradičních požadavků na vysokou kvalitu a špičkovou technickou úroveň. Dobře na odbyt jdou z americko-německých vozů jen nové malé modely Opel Corsa a Agila s nízkou spotřebou.
Evropská komise ale nepředpokládá, že by se situace v letošním roce nějak dramaticky zlepšila. Zatímco výrobní linky letos by mohly vyprodukovat 94 milionů vozů, poptávka podle odhadu EK bude jen po 55 milionech vozů a tak se bude výroba omezovat. Už dnes mají všechny automobilky nedostatek skladovacího místa pro nové vozy. Například japonská Toyota si musela pronajmout velkou nákladní loď ve švédském přístavu Malmö pro uskladnění 2500 automobilů.
Jak se zdá, kdo si počká, ten se dočká ještě dalších masivních slev skladových vozů. Možná i evropští prodejci se nechají inspirovat oním americkým obchodníkem, který nabízí k zakoupenému automobilu další zdarma. Už i u nás doma můžete k novému domu dostat nový automobil "zdarma". V každém případě skončila doba, kdy byl společensky nemožný ten, který měl auto starší než jeden rok nebo dokonce kupoval auta ojetá.
26.2.2009 10:45 [Trvalá adresa tohoto článku.]
Některé odkazy na cizí zdroje nemusí být s ohledem na časový odstup funkční.
Ahasweb, jehož autorem je Jan Bílek, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.